Blogs & Nieuws

Managers & Business owners

Blog

Tips voor het realiseren van een effectieve samenwerking

Tegenwoordig zijn medewerkers zeer actief op social media. Teams vormen WhatsApp-groepen om snel te kunnen schakelen, zijn actief op kanalen zoals LinkedIn en Yammer om op de hoogte te blijven van de huidige ontwikkelingen in hun werkveld en Facebook en Twitter zijn veel geopende apps tijdens werktijd. Op de hoogte zijn van alles wat er gebeurt en interactie met klanten en collega’s zijn twee pijlers die dit digitale tijdperk in de schijnwerpers staan. Maar hoe speel jij als manager hier nu op in?

Valkuilen voor de manager

De huidige manager heeft moeite met het kunnen managen van de interne communicatie binnen zijn of haar team. De moderne manager worstelt met de overgang van ‘command en control’ naar ‘open en inspirerend’. Medewerkers hanteren eigen communicatiekanalen en gaan buiten de formele wegen om in overleg met elkaar. Teams bestaan uit interne medewerkers en externe partners, waardoor het lastig kan zijn om regelmatig fysieke meetings te organiseren. Soms ondersteunen de gebruikte online tools niet goed het samenwerken met personen van buiten de organisatie, die hun eigen social tools gebruiken. Als manager is het zaak om de teams op het juiste spoor te houden in lijn met het doel van het desbetreffende project en het overzicht te bewaren. Daarom kan het voor de manager voordelig zijn om in te spelen op de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van samenwerking (collaboration) tijdens dit digitale tijdperk om een effectieve samenwerking te bewerkstelligen.

Draai het om: elk nadeel heeft zijn voordeel

Sociaal netwerken heeft de manier waarop mensen communiceren met vrienden, familie en bekenden in hun persoonlijke leven veranderd. Ook op de werkvloer is de wijze van interacties veranderd. Uit onderzoek van Dimension Data is gebleken dat er behoefte is aan een interactievere manier van samenwerken. Tegenwoordig zijn vele samenwerkingsstrategieën erop gefocust om sociale verbeteringen door te voeren waarbij medewerkers interactiever informatie kunnen delen en makkelijker hun collega’s kunnen vinden. Dit stelt medewerkers in staat om makkelijker kennis te delen en dit sneller om te zetten tot in actie. De medewerkers zoeken hun informatie op, in plaats van dat het ongevraagd naar hen toe wordt gestuurd. Zo brengt de komst van het sociale netwerken ook voordelen met zich mee:

  • Collega’s kunnen elkaar makkelijker vinden.
  • Het doorbreekt barrières.
  • Het vermindert de informatie-overload.

Voor managers die de genoemde uitdagingen ervaren is het dus raadzaam om in te spelen op de huidige, technologische ontwikkelingen op het gebied van samenwerking om een effectieve samenwerking te realiseren. Meer willen weten over de kracht van samenwerkingstools voor organisaties?

Download dan het e-book ‘De kracht van samenwerkingstools voor organisaties’ door bijgaand formulier in te vullen.

Gerelateerd

Download het e-book